Jeg mot meg

God kveld dere.

En stor del av planen min med denne bloggen er å være tøff nok til å skrive om mine egne psykiske utfordringer, men med tanke på at jeg har blogget i over åtte år nå uten å tørre  det tidligere så er det som dere sikkert skjønner ikke så lett.

I likhet med mange andre som sliter psykisk så oppleves det som et ganske tabu tema å snakke åpent om. Jeg har i alle fall kjent mye på det selv, at du skal være veldig forsiktig med hva du deler. Gud forby at du fremstår som du faktisk er, med mindre det er positivt da, men selv da må du bare dele i moderate mengder for å ikke fremstå FOR selvsikker eller selvgod. Altså, er det rart man blir tullete i hodet?

Uansett! Før jeg forteller mer om mine spesifikke utfordringer så ønsker jeg å tipse dere om en serie kalt «Jeg mot meg» som dere kan se på NRK (link her), hvor vi blir kjent med åtte unge personer som alle sliter med ulike psykisk plager. Selv om du ikke sliter selv så er denne serien absolutt verdt å se. Om du for eksempel kjenner noen som sliter, enten det er venner, familie eller kollegaer, så vil «Jeg mot meg» kanskje kunne gi litt bedre forståelse og innblikk i hva de går gjennom. Selv om det oppleves forskjellig fra person til person så er det også mye som går igjen hos mange.

12805883_10154192151116549_5738621879720546965_n-1581422-11-1459633576861.jpg

Det står så utrolig mye respekt av disse personene, ikke bare kjemper de for å bli bedre, men de er tøffe nok til å la hele Norge få muligheten til å følge dem på veien. All ære til dere, en utrolig inspirerende gjeng!

Jeg håper at jeg en dag vil tørre å være like tøff og åpen som dem.

 

4 tanker på “Jeg mot meg

  1. Den serien e så bra. Og så viktig. Og heia deg. Det ligge så mye styrke og mot i det å vær åpen om vanskelige ting. Eg digge det når eg komme over sånne mennesker. Stå på!

  2. Jeg heier på deg jeg:)

    Jeg hadde selv en del problemer for en del år siden, men jeg levde da også i fattigdom og var bokstavlig talt underernært. Da økonomien min bedret seg og jeg fikk i meg ordentlig mat, viktige vitaminer og mineraler, så endret også min psykiske tilstand. Jeg ble sterkere, men jeg var også mye plaget av søvnmangel og da ligger nervene utenpå huden, så boforhold og andre ting måtte også endres. Så kunne jeg begynne å bearbeide andre ting.

    I dag går alt så meget bedre, men det er mange tråder å nøste. Sørg først for mosjon, hvile og riktig næring så har du et godt startgrunnlag. Skriv også ned så mye som mulig så får du bedre oversikt, men blogging er en god ting. Da kan man få tilbakemeldinger.

    Stå på!:)

    • Åh tusen takk! Det var en veldig hyggelig tilbakemelding å få, spesielt nå når jeg sitter her litt smånervøs etter å ha postet dette innlegget. Setter veldig pris på det! Og så bra at det går bedre for deg nå, alltid inspirerende og fint å høre om andre sin fremgang 🙂

      Og tusen takk for tipsene, jeg har en del forbedringspotensiale på flere av punktene ser jeg hehe. Nok en gang, tusen takk! 🙂

Legg igjen en kommentar

