Undertrykt skribent

Det er ikke så mange som vet det, men jeg er egentlig veldig glad i å skrive. Ikke bare skrive som i facebookstatuser, meldinger og blogginnlegg, for det er ingen hemmelighet, men virkelig SKRIVE. Jeg har alltid vært glad i det. Enten det er å skrive for hånd eller ved å la fingrene gli over tastaturet i en hastighet som gradvis har blitt bedre og bedre siden familien fikk sin første pc for mange år siden.

Da jeg var yngre var det alltid norskprøver som var favorittene. Da skulle vi ofte skrive. Skrive alt fra artikler til noveller, dikt og historier. Fiksjon var jeg riktignok aldri så god på. Har vel noe med at jeg alltid har tenkt på meg selv som en jente med null kreativitet. Jeg kan heller ikke huske å ha fått anerkjennelse for skrivingen min noen gang, så jeg tenkte aldri noe videre på at det kunne være noe for meg. Med ett unntak da..

Jeg gikk på barne- eller ungdomsskolen og var på besøk hos pappa. Jeg hadde plassert meg foran den store pcen, som var omtrent like bred som et kjøleskap, og skulle skrive en historie. Helt frivillig, det var ingen skoleoppgave, men bare noe jeg fikk for meg at jeg ville gjøre. Historien handlet om en jente som sammen med hunden Mike var detektiv og løste oppgaver. Husker jeg fikk skryt av pappa for det der. Vet ikke helt hvor mye det egentlig var verdt siden dette er samme mannen som støttet meg da jeg ville bli rockestjerne haha. Det er i alle fall noe jeg husker.

Jeg har ikke tenkt så mye på skriving siden ungdomsskolen, med unntak av når det gjelder bloggen da. Med bloggen har jeg allikevel ikke gått fullt inn for selve skrivebiten. Jeg har fokusert på fotograferingen min og å fortelle om ting jeg liker. Det innebærer jo åpenbart å skrive ned ord og sette sammen setninger, men det har på ingen måte vært fokuset, så jeg føler ikke helt at det tells.

Det finnes ufattelig mange flinke skribenter der ute i verden. Uavhengig av hva vi kaller dem. Forfattere, journalister, bloggere, hobby-skribenter, ja ikke vet jeg. Det er mange av dem, disse «talentfulle» skribentene. Jeg derimot har aldri hatt talent for skriving og jeg tror det er derfor jeg gradvis har latt skrivingen fordufte litt inn i min egen historie. Hvorfor gjøre noe om man ikke kan gjøre det perfekt sant?

Det er sånn jeg har tenkt, og det er bullshit. Det er bullshit, men det er dessverre sånn jeg har vært med det meste.

Jeg elsket å spille innebandy, helt til jeg ikke var best lenger, så jeg tok pause. Jeg elsket å fotografere, helt til jeg fikk angst og innså at jeg aldri ville bli profesjonell fotograf, så jeg sluttet. Jeg elsket å blogge, men jeg roet det kraftig ned, fordi jeg ikke var like flink som alle andre. Jeg prøvde meg på youtube, men jeg syntes alle andre hadde et naturlig talent for å være foran kamera som jeg manglet så jeg slutta.

Jeg deler verken bilder, tekst eller noe lenger, fordi det ikke er bra nok. Det føles ut som at det aldri blir bra nok. Det innlegget HER blir aldri bra nok.

Og selv om jeg er sterk motstander av dette med «talent», så må jeg bare si det. Jeg har talent for selvsabotasje. Og jeg tror egentlig ikke på dette med talent. Jeg tror det de kaller talent egentlig bare er hardt arbeid. Noen har kanskje bedre anlegg for visse ting enn andre, men det er hardt arbeid som fører til at folk fremstår talentfulle. Det er i alle fall det jeg prøver å overbevise meg selv om.

Det slo meg hardt her om dagen at jeg ville skrive. Så det er dét jeg skal gjøre. Jeg skal skrive.

 

Én tanke på “Undertrykt skribent

  1. Du e virkelig ikje aleina med selvsabotasje. Gjør det heila tiå sjøl. Håpe du dele noen skriverier med osss, det hadde eg syns va morro ❤

    // TUSEN takk søta :*

Legg igjen en kommentar

