Én av 7 milliarder

Jeg har bestemt meg for å skrive. Den undertrykte skribenten er ikke så undertrykt lenger. Jeg har dratt henne frem i lyset og hun skal få skinne om kapp med (den ikke eksisterende) solen.

Det er mange bloggere der ute som stadig deler små tekster av ting de har skrevet. Noe er hentet fra egen hverdag, noe er fiksjon og jeg tror en god del ligger litt midt i mellom. Det er lett å føle at man ikke når helt opp når man ser disse flinke folka poste tekst etter tekst. Grammatikken er det ingenting å si på, setningene flyter perfekt og følelsene er til å ta og føle på.

Jeg kommer ikke til å bli en av de bloggerne. I alle fall ikke med det første.

Jeg har tenkt mye på hva jeg skal skrive, men det er ikke så lett å bestemme seg. Som jeg nevnte i forrige innlegg så er ikke fiksjon min sterkeste side. Selv med fotografering så er det aldri sånn at jeg faktisk skaper noe nytt. Jeg er mer av typen som ser det som allerede eksisterer og leter heller etter de tingene som er verdt å ta vare på i den virkeligheten jeg ser.

20170115-img_7176Med skrivingen kommer jeg nok til å gjøre noe av det samme. For å komme i gang så forestiller jeg meg at jeg skal skrive en bok. Boken om min historie. Om det faktisk ender opp som en bok er en helt annen sak, men jeg trenger å ha en visjon for å komme i gang, så da blir det bok!

I begynnelsen må jeg innrømme at jeg syntes det var en kjempeteit idé, selv om jeg bare «later som» og det ikke faktisk skal bli en bok. Altså, jeg er ikke kjendis. Jeg har ikke opplevd noe spesielt og jeg har heller ikke utrettet noe spesielt. Så hvorfor i alle dager skulle jeg skrive en bok om meg?

Så innså jeg at vi er over syv milliarder mennesker på denne planeten. Syv MILLIARDER. Det er over syv milliarder unike historier. Og da har jeg bare tatt i betraktning de av oss som lever! Tenk på alle menneskene det blir om jeg legger til de som kom før oss, eller de som skal komme etter oss! Det er helt vannvittig mange mennesker det, og hver eneste av disse menneskene har, har hatt eller vil komme til å leve sin helt egen historie. Hver person spiller hovedrollen i sitt eget liv.

Så hvorfor skal det da være mer riktig at andre kan skrive om sin «spesielle historie» og ikke jeg? Bare fordi jeg ikke har gjort eller opplevd noe spektakulært? Haha – bullshit!

For jeg er like mye verdt som alle de andre syv milliarder menneskene som bor på denne planeten. Det er i alle fall det jeg prøver å overbevise meg selv om haha. Har jeg nevnt at jeg er glad i moralfilosofi?

Uansett! Note to self: lær å begrens deg litt haha. For å komme i gang med skrivingen så begynner jeg med det jeg kan bedre enn noe annet. Meg selv. Dette er ikke noe jeg skal poste på bloggen, men du skal ikke se bort ifra at det kanskje dukker opp et lite avsnitt av og til. Det vil fremtiden vise.

Og budskapet? Gjør akkurat det du selv har lyst, uavhengig av hvem du er og hvordan din historie ser ut sammenlignet med alle andre. Bare.. Ikke sammenlign deg med alle andre. Punktum. Da går det bra.

Legg igjen en kommentar

