3 dokumentarer for planeten

Jeg kjenner på et stadig økende ønske om å bli mer klima-, miljø-og dyrevennlig. Jeg har alltid følt sterkt for både planeten og skapningene som bor på den, men aldri egentlig gjort noe for verken den ene eller den andre. Stille og uvitende har jeg i 24 år stått i veikanten og sett på at menneskene (bokstavelig talt) kjører over planeten.

Jeg ønsker ikke lenger å være verken stille eller uvitende så i dag har jeg begynt det som forhåpentligvis blir en reise i riktig retning. En mer bevisst retning. Jeg er overbevist om at kunnskap vil være min nøkkel til forandring.

For å starte et sted har jeg derfor brukt søndagen på å se noen dokumentarer på Netflix.
Den første filmen jeg så var «Terra» fra 2015. En veldig fin skildring av utviklingen som har funnet sted her på planeten og menneskets rolle oppi det hele.
terra
«TERRA is not a wildlife documentary. Nor is it a militant investigative documentary. TERRA is an essay, in the literary sense, on the human species and its relationship with other living beings.»
Fra filmens hjemmeside

Den neste filmen jeg så var «Chasing ice» fra 2012. Om du sliter med å tro på det du hører om klimaendringene så kan dette være filmen du trenger å se. Dokumentaren har bl.a. blitt vist på det hvite hus og i FN, i tillegg til i 172 land.
chasingice
«Chasing Ice is the story of one man’s mission to change the tide of history by gathering undeniable evidence of our changing planet… With a band of young adventurers in tow, Balog began deploying revolutionary time-lapse cameras across the brutal Arctic to capture a multi-year record of the world’s changing glaciers.» Fra filmens hjemmeside

Den tredje og siste filmen jeg så i dag var «A plastic ocean» fra 2016. Denne dokumentaren viser hvor plasten vi kaster egentlig ender opp, og hvordan den påvirker både mennesker og dyr.
plasticocean
«A PLASTIC OCEAN begins when journalist Craig Leeson, searching for the elusive blue whale, discovers plastic waste in what should be pristine ocean. In this adventure documentary, Craig teams up with free diver Tanya Streeter and an international team of scientists and researchers, and they travel to twenty locations around the world over the next four years to explore the fragile state of our oceans, uncover alarming truths about plastic pollution, and reveal working solutions that can be put into immediate effect.» – IMDB

Da har jeg sett tre dokumentarer, er godt i gang med nummer fire og er helt overbevist om at dette var et fint sted å starte. Jeg tror ikke nødvendigvis det er så viktig om jeg husker alt jeg har lært i dag, men at jeg har vekket en interesse som frem til nå har lugget i dvale. Engasjement er helt nødvendig og jeg gleder meg til å se hvor veien går herfra.

Har dere noen dokumentarer å anbefale?


Dette innlegget er en del av bloggutfordringen. Denne ukens tema var «3 filmer». De andre som er med:

Lisa • Tine Katrine •  Ester Maria • Benedicte • Kine •  Julie

2 tanker på “3 dokumentarer for planeten

Legg igjen en kommentar

